zaawansowane wyszukiwanie
Zaawansowane opcje wyszukiwania
znaleźliśmy 0 wyniki
Twoje wyniki wyszukiwania

Szczyt sezonu w logistyce: jak sprzedawcom przygotować się do świąt?

Opublikowany przez Anna Khaletskaya na 14.12.2021
| 0
Sezon zakupów

Popyt sezonowy to świetna okazja dla sprzedawcy detalicznego na osiągnięcie znacznych zysków. W końcu właśnie w tym czasie, konsumenci kupują najwięcej. Jednak nie wszyscy są w stanie poradzić sobie z tak dużym szałem zakupów. Tylko firmy, które zawczasu rozpoczęli przygotowania do logistyki sezonowej i dopasowali wszystko w najdrobniejszych szczegółach, mogą wyjść ze szczytu sprzedaży z maksymalnym zyskiem.

W tym artykule opowiemy, jakim wyzwaniom będą musieli stawić czoło sprzedawcy i jak różne firmy mogą rozwiązać problemy logistyczne przed świątecznym sezonem zakupów.

Zapasy magazynowe: za mało jest źle, za dużo też nie jest dobrze

Zakłócenia łańcucha dostaw podczas sezonów zakupów w 2021 r. zwróciły szczególną uwagę zarówno sprzedawców, jak i konsumentów. Tak więc z jednej strony półki dużych sklepów detalicznych są puste, a tymczasem towary utknęły w portach i czekają na rozładunek. Z drugiej strony sprzedawcy mają w swoich magazynach zapasy towarów, których nie zdążyli sprzedać i które zajmują miejsce. Z tego powodu przybywający ładunek nie będzie miał miejsca.

Sezon zakupów

Te kwestie są naprawdę trudne. Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, że te środki będą skuteczne, a inne nie. Niektórzy sprzedawcy strategicznie podeszli do rozwiązania tego problemu. Na przykład amerykańska firma Lowe’s zrobiła zapasy w swoich magazynach za wcześnie, aby uniknąć przestojów na szczycie popytu sezonowego. Inne firmy, takie jak Amazon, ogłosiły zniżki przed sezonem zakupów, aby pozbyć się za długo leżącego towaru i zwolnić miejsce dla artykułów popularnych.

Firmy muszą rzetelnie planować zakup towarów. Na pytania, kiedy i w jakiej ilości warto robić zapasy? Każdy musi dać sobie odpowiedź na podstawie specyfiki swojej działalności. Muszą zawczasu sprawdzać swój łańcuch dostaw, aby uzupełnić zapasy z wyprzedzeniem, dla zapewnienia płynności w szczycie sezonu zakupów. Warto też zastanowić się, jak sprzedać towary, które zbyt długo przebywają w magazynie lub termin przydatności do spożycia zbliża się ku końcowi.

Brak powierzchni magazynowej w szczycie sezonu zakupów

Pustostany magazynowe są na najniższym poziomie w historii. Tendencja ta jest obserwowana zarówno za granicą (w USA wynosi 4,3%), jak i w Polsce. Specjaliści WareTeka szacują, że liczba ta wynosi nie więcej niż 5%. Nawet tak duży gracz rynkowy, jak Amazon, został zmuszony do nałożenia ograniczeń dotyczących zapasów sprzedawców FBA (Fulfillment by Amazon), aby zrobić miejsce na szał zakupów świątecznych.

W obliczu niestabilnych łańcuchów dostaw sprzedawcy są zmuszeni do gromadzenia większej ilości zapasów, dlatego kwestia braku miejsca do przechowywania staje się coraz poważniejsza. Aby ostatecznie się uporać z popytem sezonowym, sprzedawcy muszą szukać różnych nietypowych rozwiązań logistycznych.

Gorący problem w logistyce sezonowej — brak personelu

W sezonie świątecznym zarówno sprzedawcy, jak i dostawcy usług logistycznych potrzebują dodatkowej siły roboczej. Jest to konieczne, aby poradzić sobie z dużą ilością pracy. Obie strony oferują wyższe pensje i premie dla nowych pracowników w walce o wykwalifikowaną siłę roboczą.

Na przykład Amazon zdecydował się zatrudnić 150 000 tymczasowych pracowników magazynu przed sezonem zakupów świątecznych w 2021 roku. Aby przyciągnąć nowych pracowników w USA, firma oferuje płace startowe w wysokości 18 USD za godzinę, przy minimum 15 USD. W Polsce 22,5 zł za godzinę oraz liczne premie i udogodnienia. Firma Target zobowiązała się do zwiększenia kosztów pracy swoich pracowników w szczycie sezonu zakupów o 2 dolary za godzinę i zapewniła elastyczne zarządzanie swoim harmonogramem.

Sezon zakupów

Jednak tylko duża firma może zaoferować nowym pracownikom wysokie nagrody pieniężne i inne premie. Również szkolenie personelu sezonowego może wymagać dodatkowych zasobów, które są ograniczone dla małych i średnich firm. Dlatego ma sens, aby małe firmy zlecali niektóre zadania logistyki sezonowej kontrahentom. W ten sposób płacą tylko za usługę.

Przygotowanie się do szczytu sezonu zakupów: kilka wskazówek od WareTeka

Zoptymalizuj swoje zapasy

Sprzedawcy, którzy muszą zwolnić miejsce w magazynie lub sprzedać za długo przechowywany towar, mogą wykonać kilka kroków:

Zwiększyć sprzedaż na początku sezonu. Większość konsumentów, już w listopadzie robi zakupy na święta Nowego Roku. Szczytu sezonu zakupów można spodziewać się pod koniec listopada lub na początku grudnia. Co więcej, potrwa do samych świąt. Dodatkowo zwiększenie sprzedaży pomoże:

  • Zwolnić miejsce w magazynach;
  • Zoptymalizować koszty przechowywania towarów;
  • Zwiększyć zwrot z inwestycji.

Ponadto w okresie wakacyjnym klienci mniej korzystają z odbioru własnego, dlatego dużo pracy przypada na dostawę. Więc jeśli z góry zwiększyć sprzedaż, część kupujących będą zamawiali odbiór własny i w taki sposób zmniejszymy obciążenie na dostawę.

Prognozowanie popytu sezonowego. Równomierne rozłożenie popytu w sezonie ułatwia planowanie pracy magazynu. Personel pracuje wydajniej, bez stresu i przepracowania. Prognozowanie pomaga efektywnie planować koszty pracy i zapewnia odpowiednią obsługę wszystkich procesów magazynowych.

Pomyśl o promocjach. Na przykład „Kup jedną jednostkę i otrzymaj drugą w prezencie”, aby się pozbyć niepopularnego towaru. Płacenie za zbyt długie przechowywanie zapasów może szybko pochłonąć Twój zysk. Zwolnij miejsce na popularne artykuły, oferując mniej popularne przedmioty jako zestaw promocyjny lub prezent, aby zwiększyć wartość zakupu w oczach kupującego, jednocześnie zmniejszając koszty przechowywania.

Korzystaj z elastycznych rozwiązań

Model magazynowy Ware2Go zapewnia małym i średnim firmom możliwość przechowywania towarów w magazynach wysokiej klasy. Płacą tylko za przestrzeń i usługi, których potrzebują. Dodatkowym atutem jest brak sezonowych nadpłat oraz brak konieczności podpisywania długoterminowych kontraktów. Ponadto Ware2Go oferuje sprzedawcom strategiczne rozwiązania, takie jak przechowywanie mniej popularnych lub wolno sprzedających się zapasów w tańszych regionach.

W Polsce firmy mogą również korzystać z podobnych magazynów. WareTeka oferuje magazyny krótkoterminowego składowania. To najlepsze rozwiązanie w szczycie sezonu zakupów, ponieważ firmy mogą zaopatrzyć się w zapasy przed rozpoczęciem szału świątecznego. Dzięki temu nie stracą zysków z powodu zakłóceń w dostawach czy braku towaru w magazynach.

Dzięki temu korzystanie z magazynów krótkoterminowego składowania pozwala firmom na rozwiązanie kilku problemów jednocześnie:

  • Uzyskać miejsce do optymalnego przechowywania produktów;
  • Nie przepłacać za pustostany;
  • Opracować elastyczny łańcuch dostaw. 

Takie podejście daje możliwość sprzedającemu przedłużyć przechowywanie towaru lub zrezygnować z niego po szczycie sezonu zakupów.

Rozważ outsourcing niektórych procesów logistyki sezonowej

Oczywiście nie wszystkie firmy będą w stanie rozwiązać problem braku kadr. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest outsourcing logistyki sezonowej. WareTeka oferuje szeroką gamę outsourcingowych usług logistycznych. Jeśli firma jest zainteresowana uporządkowaniem procesów od momentu otrzymania zamówienia do dostawy konsumentu, to warto zwrócić uwagę na usługę fulfillmentu.

To zintegrowane podejście, które pozwala na realizację dużej liczby zamówień, ponieważ kontrahenci dysponują dobrze rozwiniętą infrastrukturą, wyspecjalizowanym systemem WMS, wykwalifikowanym personelem oraz doświadczeniem w pracy z różnymi sprzedawcami. Pracują też siedem dni w tygodniu. Tradycyjnie uważa się, że fulfillment jest usługą wyłącznie dla sklepów internetowych. Nie jest to jednak do końca prawdą. Ta usługa pasuje dla każdego sprzedawcy, który potrzebuje przechowywania i wysyłki towarów do klienta oraz innych powszechnych usług logistycznych, zwłaszcza podczas sezonu zakupów.

Sezon zakupów

Jeśli firma musi rozwiązać jeden konkretny problem, np. pakowanie i tworzenie promocyjnych zestawów upominkowych, możesz zamówić usługę co-packingu. Nie ma potrzeby kupowania materiałów eksploatacyjnych i specjalnego sprzętu, zamawiania markowych opakowań, przyciągania dodatkowej siły roboczej, płacisz tylko za usługę. W taki sposób koncentrujesz się na zadaniach o wyższym priorytecie. Wybór usługi zależy od potrzeb Twojej firmy. Jeśli nie wiesz, która usługę wybrać, możesz zostawić zgłoszenie na stronie WareTeka. Nasi eksperci dobiorą najlepszą ofertę dla Ciebie.

Zakontraktuj jak najwięcej różnych dostawców

Zapewnienie maksymalnie możliwej liczby firm kurierskich, dla każdego sprzedawcy dziś jest raczej koniecznością. W przedświątecznym sezonie zakupów 2020 roku dostawcy na tyle wyczerpali pojemności własnych magazynów, że musieli ograniczyć przyjmowanie przesyłek. Wielu przedsiębiorców e-commerce w takich warunkach też musieli zmniejszyć wysyłkę zamówień, niektórzy prawie o pięć razy. Więc im więcej będzie dostawców, tym większa szansa skutecznie uporać się z szalem świątecznych zakupów.

Zaplanuj dodatkowe codzienne odbiory kurierskie

Przeważnie odbiory kurierskie odbywają się raz dziennie, więc jeśli zaplanować dodatkowe otrzymanie paczek przez dostawców w ciągu dnia, pomoże to zwolnić sporo miejsca na kolejne zamówienia. Dla dużych firm handlowych, które w sezon zakupów wysyłają setki zamówień dziennie, dobrym rozwiązaniem będzie zamówienie samochodu dostawczego do załadunku w ciągu dnia. Podobna usługa nie powinna być dodatkowo płatna, wystarczy omówić warunki współpracy z firmą kurierską.

Zoptymalizuj pracę personelu

Optymalnie zaprojektowany układ magazynu i odpowiednia organizacja pracy, zaoszczędzi sporo czasu i pieniędzy. Należy sprawdzić osobiście cały proces pakowania i omówić z pracownikami możliwości ułatwienia pracy. Najlepiej zaplanować więcej miejsca na popularne towary, rozmieszczać je z przodu i obok tych, które często zamawiają razem. Wiele znaczy dobre oznakowanie magazynu, które pozwala szybko znajdować odpowiedni towar, zwłaszcza nowym pracownikom.

Nie koniecznie brać na siebie cały cashflow

Zatrudnienie sezonowych pracowników w okresie świątecznym i zakup niezbędnych zapasów ciągną za sobą nie byle koszty, więc małe i średnie firmy będą szukały na to pieniądze. Za nim płacić całość własnym kosztem, należy porozmawiać z dostawcami na temat późniejszej zapłaty faktur lub możliwości brać towar konsygnacyjny. Opcji na rozdzielenie cashflow między partnerami jest więcej, takie podejście pozwala osiągnąć maksymalne zyski przy minimalnych inwestycjach.

Tabela wskazówek od WareTeka

WskazówkaOpis
1Zoptymalizuj swoje zapasyZwiększ sprzedaż, sprognozuj popyt sezonowy i pomyśl o promocjach
2Korzystaj z elastycznych rozwiązańWykorzystaj magazyn krótkoterminowego składowania w sezonie zakupów
3Rozważ outsourcing niektórych procesów logistyki sezonowejOddeleguj część procesów składowania lub całość, operatorom logistycznym
4Zakontraktuj jak najwięcej różnych dostawcówIm większa liczba dostawców, tym większa szansa skutecznie uporać się z szalem świątecznych zakupów
5Zaplanuj dodatkowe codzienne odbiory kurierskieBy szybciej zwalniało się miejsce na magazynie w sezonie zakupów, zaplanuj więcej odbiorów kurierskich w ciągu dnia
6Zoptymalizuj pracę personeluIm mniej kroków zrobi każdy pracownik przy kompletacji zamówienia, tym więcej zarobi firma
7Nie koniecznie brać na siebie cały cashflowOmów z partnerami opcji na rozdzielenie cashflow, pomaga to osiągnąć większego zysku przy minimalnych inwestycjach

Wnioski: skup się na jednym sezonie zakupów, ale myśl o przyszłości

Przetrwanie nadchodzącego sezonu świątecznych zakupów jest obecnie priorytetem dla większości sprzedawców. Należy jednak pamiętać, że tendencje związane z niskimi pustostanami powierzchni magazynowych lub brakiem siły roboczej na szczycie szału zakupów będą się utrzymywać. Dlatego konieczne jest zaplanowanie działań przed okresem świątecznym w taki sposób, aby były one zgodne z długoterminowym planem strategicznym.

Sprzedawcy, którzy naciskają na zrównoważony rozwój i elastyczność w logistyce sezonowej, będą osiągać stałe zyski niezależnie od warunków łańcucha dostaw i nastrojów konsumentów. Konieczne jest prognozowanie popytu, tworzenie zapasów bezpieczeństwa, poszukiwanie powierzchni magazynowych, przyciąganie dodatkowych środków do rozwiązywania problemów logistycznych. Ponadto warto dążyć do elastycznych rozwiązań i opcji outsourcingu. Wtedy szczyt sezonu zakupów będzie nie tylko bezbolesny, a nawet przyjemny.

Porównaj oferty
No listings to compare